Empirisch onderzoek is belangrijk om beleid en wetgeving goed te kunnen onderbouwen. In de praktijk staan echter allerlei obstakels aan het gebruik ervan in de weg. Denk aan gebrek aan tijd en aan de beperkte toepasselijkheid en begrijpelijkheid van empirisch onderzoek. In dit leeratelier staat daarom de vraag centraal hoe je empirisch onderzoek goed en effectief kunt inzetten en krijg je daartoe praktische handvatten aangereikt.
Aan de orde komen vragen als: Wanneer zijn empirische gegevens nuttig en wanneer juist niet? Waar moet je op letten bij het lezen en beoordelen van empirisch onderzoek? Welke conclusies kun je trekken op basis van bepaald onderzoek? En hoe kun je als wetgevingsjurist op een systematische manier gebruikmaken van empirisch onderzoek om te zorgen dat de beleidsinstrumenten en doelen van wetgeving bij elkaar aansluiten? Tijdens het leeratelier is alle ruimte voor het inbrengen van eigen praktijkervaringen.
Peter Mascini is hoogleraar empirisch juridisch onderzoek en hoofddocent sociologie aan de Erasmus Universiteit. Hij verzorgt verschillende vakken over empirisch onderzoek doen en begeleidt hierin studenten en promovendi. Zijn onderzoek richt zich op de uitvoering, legitimering en handhaving van wet- en regelgeving. Nina Holvast is universitair hoofddocent rechtssociologie aan de Erasmus Universiteit. Ze geeft empirisch-juridisch onderwijs en publiceert op het gebied van de rechtspraak, de juridische professie en empirisch-juridische onderzoeksmethoden. Zij voert regelmatig onderzoek uit in opdracht van de overheid (WODC, OCW) en geeft lezingen en cursussen aan rechters.
Heb je interesse in deelname aan dit leeratelier? Je kunt je hier inschrijven.